kAU TAHU APABILA KAU MAHU,,,

Rabu, 09 April 2008

Cerpen

Terkunci dalam keresahan

Malam tanpa diterangi cahaya bulan dan hanya ditemani bunyi jengkerik yang memekakkan telinga menjadi santapan setiap malam di kampung itu.Ditambah lagi dengan bunyi deburan ombak menggambarkan ganas sepak terjangnya yang bisa menghancurkan kapal dan perahu yang berlabuh.
“ Mak bila abang akan pulang mak dah seminggu tak ada kabar,bagaimana ni “ rengek Asya pada maknya.
“ Sabarlah Asya abang kau insyaallah selamat.Bawalah betenang ya nak jangan dirisaukan dan berdoalah “ nasehat maknya sambil membelai rambut Asya karena ia adalah anak perempuan satu-satunya setelah suaminya meninggal 8 tahun silam.
“ Tapi... “ ucap Asya.
“ Sudahlah hari makin malam dan besok masih banyak kejo yang mesti dilakukan lagi ya nak “ pinta maknya sambil menyuruh Asya masuk ke kamar.
“ Baiklah mak “ jawab Asya sambil mencium kedua tangan maknya.
“ Oh ya jangan lupa kalau nak tidur tu jangan lupa basuh kaki ya Asya nanti mengingau pula “ nasehat maknya kepada Asya yang sedang menuju kamar.
“ Baiklah mak “ jawab Asya.
Suasana sangat dingin di luar ditambah dengan embusan angin malam yang cukup kencang.Deburan ombak Selat Malaka cukup kuat hingga menyebabkan pengikisan pada pantai hingga beberapa meter.Kadangkala menerjang batang kelapa yang ada di sekitarnya.
Sebenarnya dalam beberapa hari ini nelayan di kampung tersebut tidak menjaring ikan disebabkan kuatnya ombak.Dalam dua hari ini saja sudah empat perahu nelayan yang terbalik namun untunglah semuanya selamat tiada korban jiwa.Dalam suasana yang demikian itu tidak menjadi halangan bagi Izam untuk menjaring ikan di lautan lepas walau badai melanda.Sudah berulangkali maknya menasehatinya jangan menjaring namun nasehat itu bagai angin lalu saja.
Pernah pada suatu malam ia turun ke laut dengan ditemani seorang teman karibnya yang bernama Azali menaiki pompong menuju Selat Malaka sambil membawa peralatan penangkapan ikan.Di tengah perjalanan ia dihadang dua speedboat patroli polisi Malaysia disebabkan melanggar perbatasan laut dan menangkap ikan di perairan Malaysia.Izam dan Azali berserta perahunya diseret ke kantor polisi Malaysia di Malaka.Sementara itu keduanya disidang dan dijatuhi hukuman sebat dan diteruskan dengan penjara selama seminggu.Orang kampung resah dan kabar hilangnya Izam dan Azali menyebar kemana-mana.Asya adiknya itu menangis karena kehilangan abangnya tercinta.Tak ada kabar keduanya bagaikan hilang ditelan bumi dan hanya resah membaluti hati maknya dan adiknya Asya.Namun setelah seminggu mengalami proses hukuman keduanya dipulangkan ke kampung asalnya.Hanya sebulan saja mereka tak menjaring ikan disebabkan trauma dan setelah itu dilanjutkan dengan pekerjaan lain.Kali ini bukan menangkap ikan tapi membawa pekerja yang ingin memasuki negeri jiran tanpa izin alias ilegal.Hal inilah yang menambah resah mak dan adiknya dengan perbuatannya.Hanya pekerjaan ini tidak berlangsung lama karena ketatnya penjagaan perbatasan.Izam kembali lagi tetap menjaring ikan sebagaimana semulanya.
Matahari pagi begitu cerah hingga menandakan hari ini cuaca akan panas.burung-burung saling berkicauhan di pokok getah di belakang rumah Asya.Jendela depan dibuka begitu juga pintu rumah agar udara pagi masuk.Asya duduk di depan pintu rumahnya sambil merenungkan nasib abang Izam sampai saat ini tiada berita.
“ Ei Asya kenapa pulak pagi-pagi duduk kat pintu ni tak elok dipandang orang “ tegur maknya.
Asya tetap diam dan membisu tak mengeluarkan sepatah kata apapun dan keresahan membuat tidur malam tidak lena.
“ Asya pergi lekas basuh muka tu setelah itu sarapan.Mak dah buatkan nasi goreng buat kau kat dapur tu “ ucap maknya sambil memperhatikan Asya.
“ Mak, bagaimana dengan bang Izam mak.” tanya Asya dengan muka yang penuh resah.
“ Asya berdoalah semoga abang kau selamat “ jawab maknya.
“ Asya risau apakah bang Izam tenggelam di laut atau ditangkap polisi negeri jiran lagi,sebagaimana dulunya mak “ kata Asya lagi.
“ Ya. mak paham sayang jangan pikir macam- macam ye.berdoa saja semoga abang Izam kau selamat “ kata maknya sambil memeluk Asya yang lagi tadi matanya berkaca.
“ Dah sekarang pegi belakang tu sarapan ya sayang “ ucap maknya sambil membelai rambut Asya
“ Iyelah mak,mak dah sarapan dah “ tanya Asya.
“ Mak kejap lagi sarapan ada hal pulak ni di kedai Atan yang mau diselesaikan “ jawab maknya.
“Iyelah,Asya sarapan dulu mak ye dan jangan lupa kalau ke kedai jangan lupa beli banyak makanan ye he..he.he “ pinta Asya sambil bergurau walaupun masih tersimpan keresahan yang terpendam.
“ Iyelah tu banyak cantik muka anak mak ni “ sambil mencubit pipi Asya yang putih lembut itu.
“Mak jangan lupa tu mak “ pintanya kembali pada maknya yang sudah turun tangga.
“ Iyelah” jawab maknya sambil berirama.
***
Jarum jam baru menunjukan pukul 11.30 sebagian orang kampung dah pulang dari memotong getah.Begitu juga dengan budak-budak sekolah sudah pulang ke rumah maklumlah hari jum,at maka cepat pulang.Suara mengaji terdengar di mesjid Al jihad di pinggir laut tak jauh dari rumah Asya.Keresahan Asya belum juga hilang mengingat sudah hampir dua minggu abangnya Izam tak terdengar kabarnya.Apakah ditelan ombak Selat Malaka ataupun ditangkap patroli polisi Malaysia karena abangnya Izam tidak paham betul dengan perbatasan negara karena di laut tidak ada tiang sebagai pembatas.Keresahan ini bertambah ketika salah satu televisi negeri jiran menyiarkan sebanyak empat kapal asing ditangkap dan semuanya berasal dari Indonesia.Keresahan di dada Asya seakan tak bisa dikendalikan lagi dan ingin bebas dari keresahan tersebut.Selama ini sejak kepergian abangnya hatinya selalu diikat dengan tali keresahan mengenai keselamatan abangnya yang tak kunjung dapat kabar.
“ Asya. mak dah balek ni “ sapanya maknya.
“ Eh mak, beli apa saja di kedai tu dah mengaji orang di mesjid tu baru balek “ jawab Asya.
“ Lama betul mak cik kau tu bebual, mak nak balek pun ditahannya “ jelas maknya.
“ Oooo macam tu, dah lah mari kita masak mak “ kata Asya sambil mengeret tangan maknya ke dapur.
“ Nanti dulu Asya mak belum habis becakap lagi ni “ ucap maknya.
“ Masalah apa mak “ tanya Asya.
“ Begini, mak cik kau ada memberikan nasi dan lauk ikan pari hasil menjaring suaminya malam tadi “ jawab maknya.
“ Mana mak, kalau begitu marilah kita makan sekali ye mak “ sahut Asya.
“ Pegi ke dapur tu ambil mangkuk besar dan pinggan sekali ye “ suruh maknya.
“ Iyelah “ jawab Asya.
“ Ooo ye jangan lupa ambil mangkuk basuh tangan sekali ye Asya “ pinta maknya.
“ Iya mak “ jawan Asya.
Setelah semuanya terhidang mereka pun makan dengan lahapnya dan Asya terus menanyakan keberadaan abangnya Izam yang menghilang tak tentu rimbanya.setelah semuanya selesai maka mereka pun sholat dan beristirahat karena petang hari nanti ada acara pesta anak penghulu kampung itu.
Suasana malam tanpa di terangi cahaya bulan menjadi hal tersendiri bagi Asya.Gelap,bunyi jengkerik dan deburan ombak di laut menjadi temannya setiap malam.Maklum lampu dari PLN belum terjangkau di kampungnya hanya mengandalkan mesin yang ditopang dari rumah penghulu di kampungnya.Apabila pukul sembilan maka lampu dimatikan tinggalah kesunyian dan kegelapan di kampung itu.keresahan Asya tak kunjung reda bahkan mengelora rasanya ingin memberontak ingin menghilangkan rasa resahnya.Namun rasanya terkunci selagi tak berjumpa dengan abangnya Izam.
“ Asya masuklah ke kamar di luar tu dingin “ tegur maknya.
“ Iya mak “ sahut Asya lalu masik ke kamarnya dan mengunci pintu kamarnya.
Dalam pembaringannya pandangannya tertuju pada potret dirinya dengan abangnya Izam yang terpampang di dinding.Keresahan hatinya bertambah mengingat sudah hampir dua minggu abangnya hilang ketika pergi melaut.Jarum jam sudah menunjukkan pukul 1.00 malam matanya masih belum terpejamkan.Mengingat kenangan manis dengan abangnya ketika ia kecil-kecil dulu.Pikirannya terawang-awang ke mana hingga membuat matanya terpejam dan tertidur hingga waktu subuh.
Azan berkumandang di mesjid Al jihad di pinggir laut tersebut.Menandakan hari sudah subuh dan Asya dan maknya bergegas mengambil air wudhu dan sholat secara berjemaah.Setelah itu dilanjutkan dengan pembacaan beberapa ayat dari kitab suci Al-quraan.Dan pagi harinya di lanjutkan dengan membersihkan halaman rumah yang sudah penuh dengan daun-daunan yang kering.
Setelah siap semua pekerjaan Asya melangkah menuju ke rumah dan duduk istirahat di kursi ruang depan.
“ Mak cik..mak cik !!! terdengar pekikan dari luar pagar halaman “
“ Eh ada apa Run “ tanya Asya.
“ Mak cik mana “ tanya Harun.
“ Mak cik kat belakang “ jawab Asya.
“ Panggilkan mak cik Asya “ pinta harun.
“ Tunggu sekejab ye Run “ Jawab Asya.
“ Mak!! Mak!! Mak!! “ pekik Asya keras sebab maknya jauh di belakang rumah sambil membersihkan rumput.
“ Ada apa Asya tepekik telolong begitu “ tanya maknya.
“ Abang harun nak jumpa mak “ jawab Asya.
“ Mana abang Harun kau tu “ tanya mak Asya.
“ Tu kat luar pagar tu “ jawab Asya sambil menunjukan di luar.
Asya dan maknya bergegas menuju menjumpai harun dan dengan langkah penuh harap tentang perkembangan anaknya Izam.
“ Ada apa run” tanya maknya Asya.
“ Begini mak cik sebenarnya...” Harun berhenti berbicara.
“ Sebenarnya apa ni cakaplah “ pinta mak Asya.
“ Cakap bang apa sebenarnya ni “ pinta Asya menyambung.
“ Kami tak menjumpai bang Izam mak cik, puas sudah kami mencarinya namun tak berjumpa.Setiap sungai kami susuri hingga sampai Selat Malaka namun perahu bang Izam tak dijumpai mak cik “ jelas Harun.
“ Terima kasih Harun karena sudi membantu pencarian bang Izam kau” ucap mak Asya dengan mata berkaca.
Asya berlari meninggalkan maknya dan Harun di luar menuju ke kamarnya dan menangis sejadi-jadinya.Keresahan di dadanya telah terkunci tak bisa diobati dan di baluti dengan kain kelupaan.Kini tinggallah keresahan itu yang bersemadi di dalam dada Asya hingga waktu yang ditentukan.

Gunawan.R
( Ketua Komunitas Pohon Universitas Riau )
Mahasiswa Bahasa dan Sastra Indonesia
Sebagai Pemenang juara 1 pembacaan cerpen se Unri

Tidak ada komentar: